maandag 3 oktober 2011

Chocolade contra's: laatste deel.

De contra's: met mate of niet

Maar zelfs of we kiezen voor pure chocolade van de beste kwaliteit, dan zijn er nog een aantal elementen die ons nopen er gematigd gebruik van te maken, of ze in sommige gevallen zelfs te vermijden.
  • chocolade is erg energierijk door de combinatie van vooral koolhydraten en vetstoffen. Zo heeft 100g pure chocolade een calorische inhoud van ongeveer 530 kcal, wat bijvoorbeeld overeenkomt met 170 g frieten. Met een vrij hoog glycemische lading van 11,80 is de impact ervan ook nite gering op de bloedsuikerspoegel. Naargelang de ernst van de aandoening, wordt pure chocolade dan ook best zeer gematigd gebruikt of helemaal vermeden bij diabetes, obesitas en hypertriglyceridelie (verhoogd triglyceridengehalte).
  • chocolade kan omwille van de aanwezige vetten, de gevoelige lever en galwegen overbelasten en het onstaan van galstenen bevorderen. Bij galstenen, galwegenontsteking, galinsufficiëntie (gebrekkige galaanmaak) en leverinsuffciëntie (zwakke leverwerking) wordt ze best vermeden of beperkt gebruikt.
  • diezelfde vetten kunnen mineralen zoals mangaan, magnesium en koper doen verzepen en de opneembaarheid ervan verminderen.
  • sommige mensen kunnen intolerant ("allergisch") op chocolade reageren door histamine en aanverwante stoffen fenyletylamine en tyramine.
  • theobromine in cacao kan hoofdpijn bevorderen.
  • cacao vermindert de tonus van (ontspant) de maagingang en bevordert zo reflex en pyrosis (zuurbranden) bij mensen die daaraan gevoelig zijn.
  • cacao wordt afgeraden bij niersinsuffiëntie vanwege de rijkdom aan kalium en fosfor.
  • door het hoge oxaalzuurgehalte (cacao 450mg/100g, zwarte chocolade 90mg/100g) kan cacao het ontstaan van oxaalnierstenenbevorderen en de opname van mineralen in de darm verminderen.
  • de aanwezige metthylxanthinene zetten oestrogeen en prolactine aan om zich te binden op welbepaalde neuroreceptoren en werken zo premenstrueel syndroom PMS) in de hand.
  • omwille van deze methylxanthinen is cacao ook af te raden aan personen met slapeloosheid.
  • fenylethyamine kan als amfetamineachtige en opwekkende stof de drang naar chocolade in de hand werken.
  • chocolade kan de harstlagfrequentie verhogen.
  • de vetstoffen in chocolade zijn voor 60% verzadigde vetten, wat de overmaat van verzadigde vetten in het typische westerse dieet nog meer in de verf kan zetten.
tot hier deze uiteenzetting over Chocolade pro's en contra's, zoals bij alles is het aangewezen om er met mate van te genieten, de één mag er dan meer van genieten dan de ander, dit tot besluit.